Sep 6, 2010

تا ملکوت اعلی راهِ خیلی زیادی است جانِ شما


مَتَل آن چینی را شنیده اید؟

مرد چینی ای که سال ها پیش به همراه خانواده اش به امریکا مهاجرت کرده بود، بعد از ظهر یک روز تعطیل طبق معمول کاسه برنجی برداشت و سلانه سلانه به قبرستان رفت و بر سر قبر پدرش بنشست و با لطافت و عطوفت خاصی دانه های برنج را روی سنگ قبر می ریخت و گنجشک ها هم می آمدند نوک می زدند روی سنگ و کلی فضا را معنوی می کردند؛ در همین موقع کمی آن طرف تر امریکایی جنتلمن هم که آمده بود به قبر پدرش سر بزند؛ دسته گل مرتبی هم به دست گرفته بود که آن را روی سنگ قبر پدرش گذاشت سپس متشخصانه آن جا ایستاد و مرد چینی را به تمسخر نگاه کرد و عاقل اندر سفیهانه پرسید: ببخشید می تونم بپرسم ازت پدرت کِی از قبر بیرون می آد و این برنج ها را می خورد؟ مرد چینی در کمال ادب و احترام، با چشمانی تنگ و لبخندی گشاد بر لب جواب داد: هر وقت که پدر شما آمد و این گل ها را بو کرد، پدر من هم می آید و این برنج ها را می خورد.

از متل بالا پند می گیریم که با توجه به این که چینی به عبث کار خود آگاه بود و امریکایی متوجه کار خودش نبود، من بعد در چون و چندی و چرایی کار خود نیز تامل کنیم. خب این از این.

حالا ای مسلمانِ نفهمِ من، کاری به چاینیز و امریکایی نداریم که برنج و گُل و بوته و گنجشک و این ها طوری نیستند و ضرری به کسی نمی رسانند. ولی ای مسلمانِ نفهمِ من، حنجره و پرده گوش که دیگر شوخی بردار نیستند، لذا ای کسانی که در گورستان ها بر سر ایشان که مرده اشان مرده است قرآن را با صوت بلند می بخوانید اگر که می دانید به ملکوت اعلی نمی رسد، بی زحمت وُولوم اش را هم کم کنید.

و ِای مسلمانِ واقعیِ من که در رمضان شکم بزرگ می کنی و آن را در ذی الحجه بر می داری و چند دوری می چرخانی حول یک چیز سیاه بزرگ بد ترکیبی و خیال می کنی دسته کمی داری از آن هندو ای که موشی یا حلقه گلی می برد پای مجسمه ای سنگی می گذارد، نداری و انصافاً آن ها دارند. هر چی باشد پرداختن به زَلَم زیمبا شَرف دارد صد بار به چرخش بی حاصلی آن هم حول یک محور آن هم با این شعاع و در این هوا و آن هم دور یک چیزکی که در خلقت آن بی هنری موج می زند. حداقل در راهِ سرِ کار گذاشتن خود شکیبا باشید و به زیبایی شناسی و هنر و رنگ و عطر و عود و رقص بپردازید و همه را بر خود حَرام نکنید که این ها صد بار شرف دارد به بطالتی که هیچ توجیحی جز گشادی ذاتیِ جانِ شما سروران ندارد. همچنین بر شما مشتبه شده است و خیال می کنید که هنر می کنید که یک ماه همه چیز را دیرتر کوفت می کنید.


پ ن

هــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاه

4 comments:

  1. az nasaaaYehee be jaa o maghoole jeenabee aaali kamale seepas raa darim,,,va khosh halam ke baz up kaaardii

    ReplyDelete
  2. اینا همش یه ور ، این که حتمن باید برن سر قبر اون عزیز سفر کرده تا صدا و دعا به اون دنیا برسه منو رسما اسیر کرده

    ReplyDelete
  3. به کی کاووس: هاها دیگر چه کنیم از آپولود هوا کردن و دفاعیه آسان تر است چون

    به سیاوش: دو انگشت هم باید روی قبر باشد که کانکت شد

    ReplyDelete