Oct 17, 2009

sims


یک بازی کامپیوتری بود که در آن باید یک جامعه را از اول تا آخر می ساختی و تا انتخابات ریاست جمهوی هم پیش می رفتی. همه چیز آن جامعه دست خودت بود. می توانستی از از دوران ماقبل تاریخ شروع کنی و آنقدر ادامه دهی تا مثلا به عصر گفتگوی تمدن ها و چه بسا بعدترِ آن هم برسی. اگر کارخانه ای می زدی باید مدام مراقب عرضه و تقاضا ها می بودی که مبادا کارگران کارخانه آشوب کنند و تظاهرات راه بیا اندازند. حالا که یادم می آید/ یکی از گزینه های خنثی کردن آشوب ها اعمال دخالت پلیس بود/ که البته معلوم نمی شد چکار می کردند. گاز اشک آور یا بازدداشت و شاید هم تیر اندازی... شاید چند نفر ازشان کشته می شد نمی دانم/ معلوم نمی شد چون من فقط یک دکمه را فشار می دادم و ناگهان همه جمعیتِ ناراضی یک باره محو می شد. این آقایان سازنده بازی خیلی مسالمت آمیز مشکلات را بر می داشتند از سرِ راهِ آدم. همه چیز با یک دکمه.
من یه مدت بازی می کردم. اما متاسفانه خیلی موفق نبودم. از همان موقع هم این هول مرا برداشت که نکند تا این حد مدیریتم در تمامی امور هم ضعیف باشد. . این هم به نوعی از مصائب شبیه سازی است که مرا به باورهای پیش فرضی هرچند صحیح و شاید ناصحیح رساند که کلی خورد تو ذوقم اما خب خوب است انسان واقیعت ها را از پیش بازشناساند تا بتواند بهتر با آن مقابله کند یا اصلا" مقابله نکند و از یک جای مناسب تغییر جهت ده. هر چه بوته آزمایش وسیع تر باشد نتیجه نهایی دقیق تر است نسبت به واقعیت. و از طرفی هرچه نمونه موردی آزمایش واقعی تر باشد نتیجه ای که از آن بدست می آید به واقعیت ممکن الوقوع نزدیکتر خواهد بود.
از پدرم شنیدم که امریکا یک شهرکی را در خود امریکا
/ مختصِ آموزش نظامیان امریکایی عازم عراق ترتیب داده که می گن خیلی خفن و تحسین برانگیز است. این شهرک را کاملا" شبیه سازی کرده اند بر اساس یک محیط عربی و جالب اینکه برای این منظور جمعیت قابل توجهی از خانواده های عراقی را آورده اند آنجا و با هزینه دولت آمریکا دارند زندگی اشان را می کنند بی آنکه احساس غربت کنند! همه این شبیه سازی برای این است که نظامیان آمریکایی آنجا با تمرین هایی که از پبش داشته اند بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند و احتمالا" زنده برگردند به آغوش خانواده. اما به نظر من تئوری ناقص است چون شبیه سازی کامل نیست. نکته ای که شبیه سازی اش غیرممکن است "نا امنی" است. چیزی که در عراق وجود دارد و به گمانم هیچ طوری نمی شود در آن سوی دنیا با هیچ ترفندی تداعی اش کرد. هرچند شاید اگر بدانند که اگر این مرحله را پاس نکنند و به عراق بروند سر همین ضعف ممکن است جانشان را از دست بدهند و آن وقت حواسشان را بیشتر جمع می کنند. و همین شاید برای نتیجه گرفتن از یک برنامه این چنینی کافی باشد و دولت امریکا را به مقصود برساند اما شبیه سازی کامل نیست! کسی هم ادعا ندارد که شبیه سازی کامل است و اینا.

2 comments:

  1. talan nemidonam khaste ya nakhaste,,,
    ajab tashbihi kardiiii.. beyne bazigare bazi o rahbare yek jameEE
    ke age az dele jameE khabar nadashte bashe eyne ye bazigare bazie computeri faghat dastor mide o aslanam barash mohem nist kar o dastoresh chetor ejra mishe...

    khily khosham omad

    ReplyDelete
  2. :D مقایسه جالبی کردی... ما بیشتر نظرمان روی نقص شبیه سازی ها بود و قیاس های غیر قابل قیاس

    ReplyDelete