Oct 14, 2009

الفبای غیرهمگانی - رنگ

دیشب سعی کردم موضوعاتی که ممکن است در این وبلاگ بپردازم را دسته بندی کنم اما نشد. آخر ما هنوز چیزی ننوشته ایم که بدانیم مواضیع اشان در چه حواشی می گنجد تا برایشان اسم بگذاریم. می دانم باید آنقدری نوشته باشیم تا معلوم شود دامنه علاقه مندی هایمان کجاها بیشتر چرخ می خورند و آن وقت دستِ آخر بنشینم سرِ صبر دسته بندی کنم/ اما حوصله نداریم تا آن موقع صبر کنیم. تصمیم جالبی گرفتیم البته به نظر خودمان.
جای آنکه از پیش فرض کنم در مورد سیاست اقتصاد و فلسفه و این چیزها خواهم نوشت/ تصمیم گرفتم نوشته هایم را در لحظه بر اساس رنگ ها دسته بندی کنم. ممکن است کار باطلی باشد یعنی آخر کار نتیجه قابل ملاحضه ای نگیریم و شاید هم اینکار دخترانه و مسخره آید اما ما کار نداریم و امیدواریم این موضوع به یک تفکیک قابل تشخیص نسبت به رابطه ی بین رنگ و موضوع برسد.
رنگ ها را بر اساس موضوع پست و تا حدودی احساس شخصی ام/ انتخاب می کنم. در این راستا سعی می کنم موضوعاتی که کمتر حسی هستند را با احساس شخصی ام قضاوت نکنم. ممکن است جواب ندهد چون رنگ ها ماهیتا" ماده نیستند که بشود از آنها به عنوان کمیت های مادی برای وصف پدیده های محیط مادی استفاده کرد اما می شود آن ها را به عنوان کمیت های کیفی برای شناخت کامل تر محیط بکار برد
این موضوع را خیلی ها کتاب نوشته اند. ما صرفا" قصدمان دسته بندی کردن وبلاگمان است طوریکه واقعا" به یک دسته بندی درستِ موضوعی برسیم. برای اینکه رفته رفته رنگها کلمات مشخصی را برایمان تداعی نکنند/ چند رنگ توام باهم دیگر را برای یک پست انتخاب می کنیم که جامعه ی وسیع تر و پیچیده تری شود و نکته دیگر آنکه هر رنگی نمره هم می گیرد یعنی میزان شدت و حِدَّتش نسبت به رنگ دیگر معلوم می شود .
واقعیت است که این موضوع نتایج خارق العاده ای دربر ندارد قطعا" و در نهایت ممکن است بفهمم فلان رنگ و فلان رنگ مثلا"/ سیاسی هستند یا بیش تر سیاسی هستند و کم تر اجتماعی و فلان رنگ با فلان رنگ ها بیش تر اجتماعی هستند و کم تر اقتصادی مثلا"... یا اینکه فلان موضوع کمتر می خورد چه رنگی باشد و بیشتر چه رنگی است و در نهایت اینکه همه ی گزینش ها چه ارتباطی با روحیه ی من دارد
هدف صرفا" سنجیدن میزان قابلیت زبانی شدن رنگ هاست. آیا می شود به عنوان یک الفبای تا اندازه ای مفکک و دقیق بکار روند؟ اگر بهترین فرض این باشد که در مورد خودم بتوانم به این نتیجه برسم / آن وقت بدترین حالت آن می شود که به تعداد آدمها ممکن است الفبای رنگی داشته باشیم دیگر

2 comments:

  1. in masale fekre khodete?
    hamin ke bar asase rang daste bandi koni o inaa.. khily jalebe,, va por mafhom

    ReplyDelete
  2. بله منتها چندان امیدوار نیستیم کلاسور خوبی بشود... محض قشنگی بد نیست

    ReplyDelete