Sep 25, 2010

این جا هنوز غریزه از شعور قوی تر کار می کند


همان آقای قُمُص پطرُس زکریا که قبلاً هم اشاره شده بود، در رابطه با دین و ایدلوژی های وراثتی و مصائب شیرینِ تعصب های کورکورانه و دنباله دار جریان خنده دار و جالبی تعریف کرد که ما هم این جا تعریف اش می کنیم

دانشمندان تحقیق خاصی برای شناسایی رفتار جانوران بر اساس نمونه ی موردی میمون، انجام دادند و نتایج جالبی هم گرفتند که مرتبط با موضوع بحث قمص پطرس بود، از این رو تعریف کرد که برای ما کلاً جالب ناک بود:D
تحقیق به این صورت بود که قفسی آوردند و مرحله ی اول پنج تا میمون داخل آن گذاشتند با یک نردبان و بالای نردبان چند خوشه (خوشه؟) موز آویزان کردند، یک حس گر هم روی آن کار می گذارند که طوری تنظیم شده بود که هر کس تا حد معینی از نردبان بالا برود، از دوش هایی که در سقفِ قفس تعبیه شده بود، باران مصنوعی ببارد
اولین میمونی که به قصد موز ها از نردبان بالا رفت، باران گرفت روی سرِ همه ی میمون ها که کلی عصبانی شدند و این بلا آن قدر سرِشان آمد و آن قدر کفری شدند که دیگر هر میمونی به خاطر موز ها از نردبان بالا می رفت، باقی میمون ها به آن میمون حمله می کردند و مانع بالا رفتن اش می شدند تا خیس نشوند، تا این که دیگر هیچ میمونی از نردبان بالا نمی رفت
دانشمندان در گام بعدی یکی از میمون ها را خارج و یک میمون جدید را به جای آن وارد قفس کردند. میمون جدید که نمی دانست ماجرا از چه قرار بود و برای گرفتن موز می پرید، میمون های دیگر به او حمله می کردند و او را سر چایش می نشاندند واحتمالاً می گفتند بتمرگ سر جات مثلاً
مرحله ی بعد دانشمندان دوتا میمون دیگر را با میمون های جدیدی عوض می کنند، که این جدید ها هم تا جنبیدند برای گرفتن موز ها، بقیه ی میمون ها به آن ها حمله می کردند و لت پاره شان می کردند و نمی گذاشتند کسی از نردبان بالا رود
حالا مرحله ی آخر دو میمون قدیمی را هم خارج و سه میمون جدید را وارد قفس می کنند ;) سنسور ها را هم خاموش می کنند و
:Dموز ها را هم برمی دارند
توی قفس می ماند شش تا میمون و یک نردبان آن وسط ؛ میمون ها ی جدید که همین طوری سمتِ نردبان می رفتند، چه می شد؟ باقی میمون ها آماده باش بودند برای حمله ... آن قدر این جنگ بین شان حساس شده بود و بالا گرفته بود که هر میمونی از کنار نردبان به هر دلیلی رد می شد، پنج تای دیگر الحمله و می زدند داغان اش می کردند

پ.ن
به نظرِ قُمص پطرس زکریا، رفتارِ بشر در راه حفظ آرمان و عقیده اش در گذر اعصار، چیزی شبیه به رفتارِ این میمون ها است؛ شاید کمی پیچیده تر یا شاید هم تا اندازه ی زیادی پیچیده تر

پ.ن2
تبعیت از اکثریت یا تبعیت از نیروی غالب، یک امر نسبتاً غریزی می باشد که هدف ساده ای را دنبال می کند و آن بقا است

پ.ن3
شاید اولین موجودی که به طور گسترده و موثر جلوی این غریزه توانست بایستد و شعور را بر آن مقدم بدارد، انسانِ عصر
رنسانس بود و تکامل یافته ی او امروز، انسان مدرنی است که توانست با تامین امنیت، رفاه و تعریفِ ارزشِ آزادی و برابری، تبعیتی که بدون هیچ ایده ای صورت بگیرد را محکوم کند و جلوی آن بایستد

پ.ن4
حکایت ما این سمتِ کره ی زمینی ها و نه همه ی ما، حکایت انسانِ نیمه رنسانسی است که انسان مدرنِ آن طرف کره ی زمین را نگاه می کند و بعد میله های قفس خودش را و بعد مردد می ماند که وقتی کسی رفت بالای نردبان، او را بزند یا نزند

پ.ن5
سوال کورکورانه: دوش را روشن می کنند یا باز می کنند؟


4 comments:

  1. آخ گفتی
    مخصوصا اگه اون زندون یه زندانبان داشته باشه که مدام با یه لبخند ابلهانه بهت بگه این زندون صرفا برای محافظت از خودته
    یه نکته کوچولوی گیر دهندانه : ما حساب کردیم آخرش ۵ تا میمون تو قفس می‌مونه نه ۶ تا
    :D
    جواب کورکورانه : به نظر ما دوش رو می‌گیرن شیر دوش رو باز می‌کنن
    ;)

    ReplyDelete
  2. به سیاوش: :) بله بله خصوصاً همین
    و ... پنج تا؟ اشتباه حساب کردی چون. دفعه ی آخر دو تا بیرون و سه تا اضافه می کنند، که نمی دانم چرا! دلیل شان واقعاً چه بوده را نمی دانم شاید هم اشتباه شنیدم، ولی... جمعیت که بالاخره زیاد می شه شاید چون :D
    و هم برای این که یِر به یِر باشند شاید و مثلاً ببینند این ها اون ها را متقاعد می کنند یا اون ها این ها را که مثلاً در این مورد احمق ها برنده شدند مثل این جا :p

    ReplyDelete
  3. aaaajaab,, hekayate jalebeie,, ( comment gozashtanam nemeiad )

    ReplyDelete
  4. khodamam dgeSeptember 29, 2010

    chon commente balaE bastas inja minvisam

    avalan ke bozorg tarin arezo dari, beza to roozname cheshet be agaheie tore madrid bokhore, onvaght vaghti ghand to delet ab shod mifahmi ke dari.,, badammm hamontor ke khily pisha goftammmmm:

    goft asan gir karhaaa,, kaz rooie tab
    sakht migiraad jahan bar mardomane sakht kosh
    ( zeiadi fek nakon be hichi )



    (albate mostahzaram ke KI AZ TO NAZAR KHAST o kolan hamishe harkasi az zane khod mishavad yare adamo az darone to nemijoyad asraret to,, )

    ReplyDelete